Veckobrev 2 vt 10
Hoppas att lovet har varit skönt och nu njuter man verkligen av att det är vinter på riktigt. Det kanske inte är nödvändigt med -27 grader, men idag var det perfekt när vi har vår utedag. Det är full aktivitet på skridskobanan och i skidspåret. I veckan gjorde eleverna ett väldigt gott arbete med matematiken. Fullt ös vill jag lova. Det var härligt att alla lämnade in läxan i tid så att eleverna kunde byta uppgifter med varandra på torsdagslektionen. Inte nog med det utan nu kommer vi till det viktigaste. De uppgifter som eleverna gjort höll genomgående en hög kvalitet. Det var en blandning i svårighetsgrader och man såg hur kreativiteten flödade. För övrigt är vi igång med ett religionsarbete där vi läser om världsreligionerna enligt följande planering:
Världsreligionerna
Vi strävar efter att eleverna:
– fördjupar sina kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i vår egen tid och i historisk tid,
– blir medveten om likheter och olikheter mellan etablerade religioner,
Uppnåendemål för år 5:
– kunna återge och levandegöra några grundläggande bibliska berättelser liksom berättelser från några andra religiösa traditioner och känna till vad de betyder för dem som brukar dem.
Slutprodukt
Ett bildspel i powerpoint utifrån de sju rubrikerna på översiktspappret utan text på varje religion. Eleverna pratar till bilderna vid redovisning.
Hur?
• Läs om en religion i taget tillsammans/enskilt och fyll i översiktspapper.
• En kartbild över var religionerna är utbredda målas i allt eftersom.
• I grupper görs sedan en powerpoint. Eleverna ska sedan berätta fritt till bildspelet. Därför behöver eleverna få en kurs i:
• Hur man med hjälp av stödord kan träna sig på att tala fritt.
Tidsåtgång
V2-6
På EQ-passen kommer vi i vår att arbeta med ett material som heter EQ-verkstan. Varför har vi då avsatt tid till detta ämne? Eftersom vi i skolan hela tiden arbetar med grupper och eleverna är delar i gruppen ställs det krav på att man har en social kompetens. Barn behöver självklart tränas i detta likväl som de lär sig läsa och räkna, vilket också betonas i vår läroplan under rubriken ”Normer och värden”. Följande är saxat från EQ-verkstans hemsida (http://www.eqverkstan.se/):
Vad är EQ?
”Begreppet EQ, synonymt med social kompetens och känslomässig intelligens, har blivit ett allt mer populärt och etablerat begrepp. Det var de amerikanska psykologerna Peter Salovey och John Mayer som myntade begreppet 1990 i sin bok Emotional intelligence, men det var Daniel Goleman, i sin bok med samma namn, som 1993 såg till att detta begrepp fick den uppmärksamhet det förtjänar.
Professor Peter Salovey delar upp bedömning av emotionell intelligens i fyra delar:
• Att uppfatta, ta till sig känslor
• Att använda känslor
• Att förstå känslor
• Hantera sina egna och andras känslor
Daniel Goleman beskriver EQ som social skicklighet, självkontroll, entusiasm, tålamod, medkänsla och förmåga till självmotivation. Egenskaper som inte är biologiska utan som kan läras in om det sker i tid. Han föreslår ett schemalagt ämne där barnen får lära sig att låta intellekt och känslor samverka.
Människor med stor social kompetens är ofta trevliga att vara tillsammans med. Vi behöver hjälpa våra barn att utveckla den färdigheten.”
Trevlig helg! Marie, Ullis, Pära, Carola
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Underbart med skolor som arbetar aktivt med EQ
Post a Comment