Detta papper fick eleverna i måndags och här är det för säkerhets skull.
Matematik-planeringen veckorna 2 – 6, 2010
Två veckor före jul började vi med statistikmomentet och vi kommer att fortsätta med detta fram till sportlovet V.6. Vi skickade ut strävansmålen med arbetet då men tar med det ännu en gång för att fräscha upp tankarna och målet med arbetet med statistik. Utöver detta har vi planerat in genomgångar med eleverna, arbetet i skolan och läxor för varje vecka.
De kompetenser från strävansmålen vi ska arbeta framförallt med under detta moment
– grundläggande statistiska begrepp och metoder för att samla in och hantera data och för att beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistisk information,
– utvecklar sin förmåga att förstå, föra och använda logiska resonemang, dra slutsatser och generalisera samt muntligt och skriftligt förklara och argumentera för sitt tänkande,
– utvecklar sin förmåga att formulera, gestalta och lösa problem med hjälp av matematik, samt tolka, jämföra och värdera lösningarna i förhållande till den ursprungliga problemsituationen,
– utvecklar sin förmåga att använda enkla matematiska modeller samt kritiskt granska modellernas förutsättningar, begränsningar och användning,
Så här kommer veckorna att se ut för eleverna:
Måndag – onsdag arbetar vi med genomgångar, grundläggande färdighetsträning och begrepp. Det är uppgifter som ska behärskas rutinmässigt när vi arbetat färdigt med momentet.
På torsdagar och fredagar kommer vi att arbeta med att kommunicera med matematikens språk och symboler samt undersökande verksamheter, att formulera frågor, argumentera och dra slutsatser.
OBS! Läxan lämnas in på onsdagar.
Hela periodens planering:
Vecka Vad Arbete i skolan Läxa
V.2 Arbeta med tabeller och frågor och information från dem Uppg.9-15, 19 och 25 Göra 5 frågor till en tabell som du själv kan lösa och förklara, se nedan
V.3 Arbeta med stolpdiagram och stapeldiagram Uppg.5,6,7,12 och 13samt sid.128-129 Uppg.19,20 och 21 samt att läsa av morgontemperaturen hemma från måndag – fredag, se protokoll
V.4 Arbeta med linjediagram och medelvärde Uppg. 14, 15, 16, 17, 18, 19 Temperaturavläsningen kommer att användas till att göra frågor och räkna på medelvärde
V.5 Cirkeldiagram för år 4 Sid. 144 - 148 Diagnos 4 uppg. 1 och 2
V.5 Cirkeldiagram för år 5/6 Sid. 144 – 148 samt s. 149 Uppg. 20, 22, 23 - 28
V.6 Inlämningsuppgift Information på måndag och arbete i skolan och hemma Arbetet ska vara klart på torsdag
Tabellen som är ditt underlag till vecka 2:s läxa:
Bernadotteska ätten
Karl XIV Johan 1814 – 1844
Oscar I 1844 – 1859
Karl XV 1859 – 1872
Oscar II 1872 – 1907
Gustav V 1907 – 1950
Gustav VI Adolf 1950 – 1973
Carl XVI Gustaf 1973 -
Till vecka 3:s observationsstudie – utomhustemperaturen – morgon.
Veckodag Grader ( ⁰ C ) Övrigt
Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Spara denna planering på ett säkert ställe eftersom det gäller ända till v. 6 denna terminen.
Marie, Ullis, Carola och P-Å
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment