Friday, December 11, 2009

Veckobrev 50

Yes! Nu börjar saker bli klara och nu kan eleverna få både beröm och något att tänka på. Först och främst får de väldigt mycket beröm från flera håll för det underbart vackra luciaframförandet i kyrkan. Mycket bra jobbat! Arbetet med världen är redovisat och klart och vi fick lära oss mycket om de olika världsdelarna. Visste du att Angels Falls i Sydamerika har en fallhöjd på 980 m jämfört med Niagarafallens 54 m? Att redovisa är en konst som eleverna är ganska duktiga på, men sedan finns det många som behöver tänka på hur man beter sig som publik. Vi lärare fick flera gånger säga till de som lyssnade eftersom de störde och det pratade vi också om i samband med redovisningarna. Här har vi något att jobba med på EQ-passen framöver. Vi har ägnat mattelektionerna den här veckan åt att gå igenom grunderna i statistik. Vi har också laborerat med tal och gjort Brasserutor. Det går ut på att se mönster och samband och kunna tänka ut vilket av fyra tal som inte passar in. Nästa veckan börjar vi med boken och upplägget för statistikarbetet blir att vi lärare väljer ut vilka uppgifter som eleverna ska jobba med här i skolan och vilka uppgifter som blir läxa. Eftersom många statistikuppgifter tar tid att göra så är det inte 10 uppgifter per vecka. Onsdags- och fredagslektionerna kommer även i fortsättningen handla om att prata matematik och lösa problem tillsammans. På tal om läxor så har år 5 och 6 ingen engelskaläxa nästa vecka. Nästa veckas planering ser ut så här:
Måndag: Vi startar upp ett kort arbete som handlar om att skriva en tomtesaga på ett annorlunda sätt med hjälp av en tärning. Övriga lektioner är som vanligt.
Onsdag: Vi kurar gryning. Det betyder att vi myser till det genom att läsa hela förmiddagen. Ta gärna med lite fika, en kudde och en filt om du vill.
Torsdag: Julpyssel under förmiddagen.
Statistikarbetet strävar efter att elevera (oj, ett stavfel, men det blev ju västgötska) ska lära sig om grundläggande statistiska begrepp och metoder för att samla in och hantera data och för att beskriva och jämföra viktiga egenskaper hos statistisk information. Målet för år 5 är att eleven ska kunna avläsa och tolka data givna i tabeller och diagram. och lust att skapa med hjälp av språket och att de genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket. Uppnåendemål för år 5 är eleverna ska kunna producera texter med olika syften och kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista. Det gamla målet att det ska vara läsligt med snygg handstil får vi inte glömma bort.
Jag hittade en väldigt bra sida på nätet med alla möjliga bra saker som eleverna kan träna på online, bl. a. tangentbordsträning på http://www.wartoft.nu/program/sebran/
Det blev en halv roman, men ibland får det lov att bli så. Nu säger vi bara:
Tänd ljus och mys! Marie, Ullis, Carola, Pära

No comments: