I veckan har vi dragit igång ett svenskaarbete där vi lär oss om språkets uppbyggnad. Verb, substantiv och adjektiv tar vi upp och hur man böjer och komparerar mm. Detta är starten på ett svenskaarbete som sedan kommer att handla om att utveckla sitt skrivande, men mer om det när det när det är dags för det. Svenskaarbetet fortsätter vi med nästa vecka och dessutom ska vi starta upp ett arbete som kretsar kring el. Mycket praktiskt arbete i par och mycket funderande som förhoppningsvis leder till givande diskussioner blir det. Vi lärare tror att eleverna kommer att gilla det för att det är en blandning av arbetsätt som gör att alla får en chans att vara duktiga på något. Jo, en sak till - Vi högläser nu Anne Franks dagbok. Det är spännande att läsa en sådan klassiker och hemskt med tanke på att den skrevs av en tjej, under brinnade krig, som var i samma ålder som eleverna är nu. Nästa vecka ser ut så här:
Må: Kanske skridskor om det är is. Annars innegympa.
Ti: Som vanligt.
On: År 6 får info om vaccination. Vi startar Kretsar kring el. Idrott som på måndagen.
To: Matematikprov och engelskaläxan förhörs. Denna dag slutar hela skolan 13.00 eftersom lärarna har fortbildning i skriftliga omdömen.
Fr: Som vanligt.
De mål som svenskarbetet och elläran fokuserar och strävar efter att nå på kommer här:
– utvecklar sin fantasi och lust att skapa med hjälp av språket, både individuellt och i samarbete med andra,
– utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,
– utvecklar sin förmåga att bearbeta sina texter utifrån egen värdering och andras råd,
– genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,
– utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda datorn som hjälpmedel,
– förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall
– kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation,
– kunna muntligt berätta och redogöra för något så att innehållet blir begripligt och levande,
– kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.
Vad det gäller el så är det dessa strävansmål vi fokuserar på:
Skolan skall i sin undervisning i fysik sträva efter att eleven
beträffande natur och människa
– utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom elektricitetslära
– utvecklar kunskap om energi och energiformer, energiomvandlingar och energikvalitet samt samhällets energiförsörjning,
– utvecklar kunskap om den fysikaliska vetenskapens kunskapsbildande metoder, särskilt vad gäller formulering av hypoteser samt mätningar, observationer och experiment,
– utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment å ena sidan och utveckling av begrepp, modeller och teorier å den andra,
Eleverna skall i år 5 ha uppnått:
– ha insikt i tekniska tillämpningar av den elektriska kretsen,
– ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment,
– känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,
Ha nu en go helg! önskar Fröknarna och Magistern
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment