Nu har vi utvärderat Res & Fararbetet på ett sätt som vi ska göra efter varje avslutat arbete. Syftet är att få eleverna och föräldrarna mer insatta i vilka mål från Läroplanen vi arbetar med och framförallt hur vi gör det. Kort sagt vill vi bli tydligare med vad vi egentligen gör och vad som tränas. Detta kommer också att underlätta för oss alla när vi ska ha utvecklingssamtal och skriva iup. Så här ligger det till med det texthäfte och tillhörande frågor om Lucia, julgranen och julen som eleverna jobbar med nu. Fokus ligger här på svenska, men ett historiamål kommer också med. Nedanstående information har vi i skolan gått igenom och eleverna har också fått ut detta i pappersform så de kan kika på det under arbetets gång. Framför allt är det sista intressant om vad eleven behöver tänka på.
Mål för Lucia, julgranen och julenarbete
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
– utvecklar en språklig säkerhet i tal och skrift och kan, vill och vågar uttrycka sig i många olika sammanhang samt genom skrivandet och talet erövrar medel för tänkande, lärande, kontakt och påverkan,
– utvecklar sin förmåga att läsa, förstå, tolka och uppleva texter av olika slag och att anpassa läsningen och arbetet med texten till dess syfte och karaktär,
– genom eget skrivande fördjupar sin insikt i grundläggande mönster och grammatiska strukturer i språket samt utvecklar sin förmåga att tillämpa skriftspråkets normer i olika sammanhang,
– utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand
– utvecklar förmåga att utnyttja olika möjligheter för att hämta information, tillägnar sig kunskap om mediers språk och funktion samt utvecklar sin förmåga att tolka, kritiskt granska och värdera olika källor och budskap,
– förvärvar insikt i hur lärande går till och reflekterar över sin egen utveckling och lär sig att både på egen hand och tillsammans med andra använda erfarenheter, tänkande och språkliga färdigheter för att bilda och befästa kunskaper.
– undersöker och förstår samhälleliga samband och sammanhang i nutid och förfluten tid
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall
– kunna läsa med flyt både högt och tyst och uppfatta skeenden och budskap i böcker och saklitteratur skrivna för barn och ungdom
– kunna producera texter med olika syften som redskap för lärande och kommunikation,
– kunna tillämpa de vanligaste reglerna för skriftspråket och de vanligaste reglerna för stavning samt kunna använda ordlista.
För dig som elev betyder det att du behöver tänka på det här:
• Läs och ge dig tid att fundera över vad du läst innan du frågar om något
som verkar konstigt i texten.
• Svara på frågorna med hela meningar. Man ska kunna förstå som läsare vad du
skrivit om utan att behöva se frågan.
• Använd punkt, stor bokstav, utropstecken, frågetecken och kommatecken.
• Var noggrann med hur du stavar. Funderar du på något ord så använd ordlistan.
• Fina handstilen vill vi se!
Lycka till med ditt arbete önskar Marie Ullis och Pära!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment