Svenskaarbetet går mot sitt slut. Eleverna har läst klassiker och igår och idag har de redovisat dels vilka författare de läst böcker av och vad böckerna handlade om. Jättebra och framför allt intressant! Den bok som fick absolut bäst omdöme var Oliwer Twist av Charles Dickens. I matten började vi med statistik i veckan och även där får vi reda på en massa saker som t.ex. vad eleverna helst gör på sin fritid, favoritsport, vilket djur man gillar mest mm. Det fortsätter vi med nästa vecka och därför blir det ingen matteläxa. Matteproven är nu rättade och totalt sett blev det ett bra resultat. Proven skickas med hem idag och vi vill att någon vuxen tittar på provet och undertecknar. Boken ska bli klart på onsdag i nästa vecka, för dagen efter kör vi igång med historia. Här kommer de mål i historieämnet som vi kommer att arbeta med. Naturligtvis är det mer fokus på vissa mål än andra, men alla dessa får vi med under arbetets gång. Självklart finns även skriva & läsamål med också.
Mål att sträva mot i historia
Skolan skall i sin undervisning i historia sträva efter att eleven
– förvärvar ett historiemedvetande, som underlättar tolkningen av händelser och skeenden i nutiden och skapar en beredskap inför framtiden,
– utvecklar förståelse av historiska företeelsers och skeendens bakgrund och samband och att dessa kan uppfattas, förklaras och tolkas ur olika perspektiv,
– utvecklar förmåga att urskilja historiska strukturer, utvecklingslinjer och förändringsprocesser,
– tillägnar sig kunskaper om betydelsefulla historiska gestalter, händelser och epoker,
– utvecklar sin förmåga att använda historien som verktyg för förståelse av andra ämnen,
– blir medveten om att historiskt givna samhälls- och kulturformer är tidsbundna och att varje tids människor skall bedömas utifrån sin tids villkor,
– förvärvar förmåga att bedöma olika texter, medier och andra källor som tolkar och belyser historiska förlopp.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall
– känna till grunddragen i valda delar av den svenska och nordiska historien samt kunna jämföra med några andra länder,
– kunna berätta om och jämföra hur män, kvinnor och barn levt och tänkt i några skilda miljöer och tider i Sverige och på några andra platser i världen.
Vecka 9
Måndag: Idrott inne. Ta med maprovboken tillbakad med underskrift.
Tisdag: Sprutlapp lämnas in senast (år 6)
Onsdag: Idrott inne. BOKEN KLAR!
Torsdag: Engelskaläxan förhörs. Vi börjar med historia!
Fredag: En vanlig skön fredag.
Ha nu en bra helg! /Marie Pära Ullis
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
eeh... skulle du kunna använda liiite änklare ord...?
skriver du typ mer på brevet i datorn eller? det ser så mycket ut
Almis!
Om det är som jag tror är det framför allt texten från läroplanen som är svår att fatta. Den är inte lätt, inte ens för vuxenfolk. Men är det något som du vill veta så fråga på bara.
Filip!
Jag skriver brevet i Word först ocj klistrar in det här. Att det blev mycket nu är pga alla mål från läroplanen som tydligen är tämligen obegripliga...
Här är länken till glosorna år 6.
http://glosor.eu/swe.php?a=myex man ska välja ut 18 av dessa.
Post a Comment